Kampanie z wykorzystaniem gadżetów reklamowych są stosowane od ponad 200 lat. Pierwszą udokumentowaną kampanię tego typu przeprowadził w 1789 roku prezydent Stanów Zjednoczonych George Washington. Od tego czasu na całym świecie przeprowadzono miliony podobnych kampanii promocyjnych.
Więc czy to możliwe, żeby gadżety reklamowe nie działały? Czy można zepsuć kampanię promocyjną wykorzystującą upominki? Oczywiście, że tak. Oto lista najczęściej popełnianych błędów.
Pozornie bezpieczna forma promocji
Czy gadżety reklamowe to całkowicie bezpieczna forma promocji firmy i jej produktów? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że tak. Popularność działań marketingowych wykorzystujących upominki dla klientów jest bardzo wysoka. Ponad 80 procent badanych wskazuje, że lubi otrzymywać prezenty od firm i deklaruje dużą chęć do dokonania zakupów. Dodatkowo gadżety reklamowe są jednym z najskuteczniejszych sposobów na budowanie ich lojalności.
Jednak liczne zalety gadżetów reklamowych powodują, że niezwykle łatwo przeoczyć błędy i przygotować kampanię, która okaże się klapą. Można jednak łatwo unikać wpadek, dzięki stosowaniu się do kilku prostych zasad.
Ilość a nie jakość
Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Marketerzy przyjmują błędne założenie, że maksymalizowanie liczby gadżetów reklamowych jest dobrym pomysłem na zwiększanie efektywności kampanii. W związku z tym rezygnują z jakości upominków, a koncentrują się przede wszystkim na ich cenie.
W efekcie klienci otrzymują tanie gadżety reklamowe, które często są całkowicie nieprzydatne i dodatkowo ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Nie wpływa to na budowanie pozytywnego wizerunku marki. Nie powoduje to także zwiększania chęci do dokonywania zakupów. Szczególnie wtedy, gdy konkurencja wykorzystuje w kampaniach markowe i wysokojakościowe produkty promocyjne.
Nie jest natomiast błędem zakup gadżetów masowych – np. artykułów piśmienniczych. Bogata oferta rynkowa pozwala na znalezienie upominków wysokiej jakości w rozsądnej cenie.
Niewłaściwa grupa odbiorców gadżetów reklamowych
Drugim często popełnianym błędem jest niewłaściwy dobór grupy docelowej. Choć chcąc być bardziej precyzyjnym lepiej mówić o niewłaściwym doborze gadżetów reklamowych do potrzeb grupy docelowej.
Przykład? Firmy, które nie kierują swojej oferty do rodziców nie powinny przygotowywać gadżetów reklamowych dedykowanych dzieciom. Natomiast firmy przykładają dużą wagę do ochrony środowiska nie powinny wykorzystywać upominków wykonanych z tworzyw sztucznych. Okazuje się bowiem, że najlepsze efekty przynosi wręczanie gadżetów, które wpisują się w ofertę lub wartości firmy.
Ciągłe powielanie pomysłów
Wręczanie klientom ciągle tych samych gadżetów reklamowych również nie jest dobrym pomysłem. Strategia ta sprawdza się wyłącznie w przypadku kalendarzy. W przypadku innych produktów jest to strategia błędna.
Zdecydowanie lepszym wyjściem jest dywersyfikacji oferty gadżetów. Dzięki temu możliwe jest nie tylko uzyskiwanie większej satysfakcji klientów, ale również wykorzystywanie najnowszych trendów w obszarze promocji.