Coaching w czystej postaci

0
254

Z racji tego, iż w Polsce usługi coachingowe są stosunkowo nowymi usługami, nie wszyscy do końca rozumieją, na czym ten coaching właściwie polega. Dodatkowo, dużym problemem dla polskich coachów jest fakt, że wielu ludzi nazywa się coachami, robiąc tak naprawdę rzeczy, które z tym zawodem nie mają nic wspólnego.

Na pewno już nie raz, nie dwa, miałeś styczność z osobą, która wygłaszała ze sceny motywujące slogany, które napawały Cię lekką dozą żenady: ,,Możesz być kim tylko zechcesz!’’, ,,To Ferrari tylko czeka aż do niego wsiądziesz!’’, czy bardzo niegdyś popularne – ,,Jesteś zwycięzcą!’’. Oczywiście, nie mamy na celu tego, aby kogokolwiek obrażać. Niemniej przyznaj sam… nie brzmi to dobrze.

Osoba, która z pozycji autorytetu udziela porad czy ma na celu zmotywowanie Cię do jakiejkolwiek aktywności, najprawdopodobniej tak naprawdę zajmuje się mentoringiem. W tym zawodzie można napotkać osoby, które mają do zaoferowania większą lub mniejszą jakość swoich usług. I na nieszczęście coachów, to osoby z niską jakością swoich usług mentoringowych nazywają siebie coachami. Oczywiście można być jednocześnie coachem i mentorem, ale warto o tym wspomnieć już na samym początku rozmowy lub wystąpienia, aby nie wprowadzać swoich klientów w błąd.

Więc czym tak naprawdę jest ten coaching? Jego definicja według Izby Coachingu brzmi następująco: ,, Coaching to metoda wspierania rozwoju, realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy coachem a klientem, podczas których coach, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy klientowi w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań. Coach wspiera klienta w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencjału celem podnoszenia jakości życia.’’

Osoby zainteresowane korzystaniem z usług coachingowych powinny mieć świadomość, że coach nie jest osobą, która będzie chciała udzielać klientowi porad czy dawać gotowe rozwiązania problemów, z którymi aktualnie zmaga się jego klient. Relacja z coachem to relacja partnerska, w której osoba prowadząca proces stara się wydobyć to, co najlepsze ze swojego klienta – przede wszystkim pobudza jego umysł i wyobraźnie poprzez zadawanie odpowiednich pytań otwartych.

Sesje coachingowe mogą mieć charakter spotkań indywidualnych, ale również grupowych czy zespołowych (te ostatnie dotyczą głównie coachingu dla firm). Podczas procesu coach może towarzyszyć klientowi w drodze do osiągnięcia jego prywatnych celów, ale również wspierać go w kwestiach związanych z jego karierą zawodową. Warto dopytać coacha, którego usługami jesteśmy zainteresowani, w jakich dziedzinach się specjalizuje, gdyż na rynku istnieje wiele odłamów coachingu. Przykładowo, nie zawsze osoba, która ma dobrą renomę jako life coach, będzie dobrym coachem biznesowym.