Biznesplan kawiarni

0
48

Kawiarnia podobnie jak każdy inny biznes potrzebuje biznesplanu. Wbrew pozorom nie tylko na początku w momencie otwarcia, lecz również, gdy planujesz przejąć kawiarnię lub po prostu chcesz coś zmienić i usprawnić swoją działalność. Poniżej przedstawiamy na jakie elementy zwrócić uwagę.

Otworzenie nowej kawiarni

Z pewnością istotna jest kalkulacja finansowa. Otworzenie nowego punktu gastronomicznego wiąże się z koniecznością poniesienia nakładów inwestycyjnych, dlatego określenie budżetu i kosztorysu to podstawa. Dobrze, gdy jesteś w stanie chociaż orientacyjnie oszacować potencjalne obroty, wysokość foodcostu oraz wartość średniego paragonu. Oczywiście wiadomo, że tego typu szacunki są obarczone dużym marginesem błędu. O ile zyski ciężko oszacować, o tyle potencjał lokalizacji koniecznie trzeba oszacować właśnie na tym etapie. Pamiętaj, czym lepsza lokalizacja tym większa szansa na powodzenie całej inwestycji. Z drugiej strony nie można przeinwestować. Lokale w najlepszych lokalizacjach mogą kosztować niewspółmiernie dużo. Otwierając nową kawiarnię trzeba mieć na uwadze, że na ostateczny sukces wpływ ma wiele różnorodnych czynników. Między innymi: zatrudnienie pracowników, projekt technologiczny, zdefiniowanie persony klientów, projekt kawiarni (aranżacja wnętrza), przygotowanie zaplecza technicznego, lista dostawców, marketing, zaprojektowanie menu itd.

Przejęcie kawiarni

Przejęcie lokalu gastronomicznego oczywiście wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego warto podejść do takiej sytuacji z chłodną głową i logicznym planem. Proces przejęcia może być problematyczny od strony prawnej, dlatego trzeba ten aspekt wziąć pod uwagę (z pewnością dobrze sporządzona umowa sprzedaży jest podstawą). Ważne jest też chłodne oszacowanie potencjalnych dochodów w oparciu o dane historyczne. Warto pamiętać o tym, że wdrożenie się w bieżącą działalność operacyjną to nie wszystko, trzeba też rozrysować plan na rozwój lokalu tak by przejęty biznes miał odpowiednie warunki do wzrostu.

Prowadzenie kawiarni

Biznes plan kawiarni przygotowany przed otworzeniem lokalu to zdecydowanie tylko mała część sukcesu. Zawsze coś da się usprawnić, zawsze można wpaść na nowe innowacyjne pomysły i nawet doświadczony przedsiębiorca z dobrze prosperującym biznesem nie może o tym zapomnieć. Warto odpowiadać sobie na pytania jak poszerzyć bazę klientów, jak poprawić opłacalność sprzedaży, jak zwiększyć efektywność operacyjną, jak uatrakcyjnić ofertę. Nawet bardzo rentowne kawiarnie można wprowadzić na jeszcze wyższy poziom i warto nad tym pracować.