Strona głównaBiznesLejek i proces sprzedaży – a po co nam to?

Lejek i proces sprzedaży – a po co nam to?

Lejek sprzedaży bardzo często jest przedstawiany jako sam proces sprzedaży. Wielokrotnie możemy spotkać się z wypowiedziami, podczas których oba te określenia są nadużywane i stosowane zamiennie. Czym jest proces sprzedaży, a czym lejek sprzedaży? Czym tak naprawdę się różnią? O tym poniżej.

Proces sprzedaży

Jest to nic innego jak ścieżka, którą podążają handlowcy w przedsiębiorstwie, aby sprzedać dany produkt bądź też usługę. Oczywiście proces sprzedaży w każdej firmie jest inny, co wynika z jej indywidualnej specyfiki. Wiele osób bardzo negatywnie podchodzi do procesu jako do listy zadań do bezmyślnego odhaczenia, działania w określony sposób, a przecież sprzedaż nie zawsze jest liniowa. Nie o to chodzi – proces ma nam pomóc działać w zgodnie ze schematem, ale przede wszystkim ma pomóc w optymalizacji zadań, których efektywność (mając zdefiniowany proces sprzedaży), jesteśmy w stanie zmierzyć.

Lejek sprzedaży  

Bardzo często w różnych artykułach, wypowiedziach możemy zauważyć, że lejek sprzedaży jest traktowany jako osobny byt, a powinno być zdecydowanie inaczej – to są dwie oddzielne, ale integralne sprawy. Dlaczego? Dlatego, że lejek sprzedażowy nie jest niczym innym, jak graficznym sposobem na przedstawienie sprzedaży. Mimo, że jego tworzenie nie jest niezbędne, to dużo może nam to ułatwić – widząc poszczególne etapy dokładnie widzimy, na przykład, gdzie tracimy najwięcej klientów. Jak zatem wygląda sam lejek? Na samej górze lejka sprzedażowego obrazujemy potencjalnie zainteresowanych klientów, a na samym dole – tych, którzy ostatecznie zdecydowali się na zakup. To, co w środku zależy od indywidualnych działań i procesu sprzedaży w firmie.

Co z tym zrobić?

Odpowiedź jest prosta – korzystać. Jeżeli mamy już wypracowany i określony proces sprzedaży to nic nie stoi na przeszkodzie, aby mierzyć poszczególne jego składowe, a do tego między innymi przyda nam się lejek sprzedaży. Ważne, aby nie traktować procesów sprzedaży na sztywno i szukać obszarów, które możemy zmieniać i ulepszać. Co w sytuacji, kiedy czujemy, że nie mamy zdefiniowanego procesu, o który się opieramy? Warto skorzystać z porad ekspertów Sellwise, którzy bazując na swoim doświadczeniu, pomogą go zaprojektować.

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. 

Więcej artykułów

Popularne