Inbound czy outbound marketing? Wybór należy do Ciebie!

0
206

Jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju rynku, narodzin wielu nowych marek i gwałtownej ekspansji rynkowej tych już istniejących. Brzmi jak Eldorado? Może i tak, ale dlaczego nadal wiele podejmowanych prób kończy się fiaskiem? Oczywiście sam marketing może być tylko jedną kroplą w morzu niepowodzeń. Jak tego uniknąć? Jakie działania podejmować, aby cieszyć się z sukcesu? O tym poniżej.

Outbound marketing, czyli klasyka gatunku

Marketing wychodzący to bardzo tradycyjna forma działań promocyjnych, które są podejmowane przez firmy od niepamiętnych czasów. Co się za nim kryje? Są to między innymi wszystkim bardzo dobrze znane i popularne formy prospectingu, takie jak zimne telefony, zimne maile, a także tradycyjne formy reklamy z wykorzystaniem radio, ulotek i innych. Nie bez powodu mówi się, że outbound krzyczy. Dlaczego? Dlatego, że jego główną rolą jest przekonanie klienta do wyboru jednej, konkretnej oferty spośród wielu, bombardując go informacjami na każdym kroku. Jest to bardzo inwazyjny rodzaj strategii – ciężko uciec od przekazywanych komunikatów, które atakują nas z każdej strony, na przykład podczas zakupów czy jazdy samochodem.

Działania szyte na miarę grupy docelowej

Tak właśnie w najprostszy sposób można opisać to, co kryje się za pojęciem inbound marketingu, który powstał jako odpowiedź na spadek efektywności marketingu tradycyjnego. Obejmuje on wszystkie działania, których celem jest budowanie długotrwałych relacji i więzi z klientem. Jak to robić? Należy przyciągać klientów poprzez oferowanie pożądanych przez nich treści, publikując różnego rodzaju artykuły, blogi, podcasty, eBooki i inną szeroko rozumianą aktywność w Internecie. To właśnie dlatego inbound marketing jest nazywany dialogiem, ponieważ klienci coraz częściej oczekują wartościowych publikacji, a nie tradycyjnych, agresywnych spotów reklamowych. Sami się do nas zgłoszą, jak coś ich zainteresuje, a naszym głównym zadaniem jest wskazanie im drogi szybkiego dotarcia do właściwych materiałów.

Co wybrać?

Oczywiste, że w dobie Internetu, inbound marketing wypiera wszystkie tradycyjne formy działań promocyjnych, które wymagają większego nakładu finansowego, a mimo to ich skuteczność ciągle maleje. Czy należy zatem całkowicie zrezygnować z outbound marketingu? To zależy! Są branże, w których będzie koniecznością – np. FMCG. Wymagają one szybkiego docierania z komunikatem do bardzo dużej grupy potencjalnych odbiorców, dlatego też często korzystają z obu strategii komplementarnie. Małe firmy i start-upy, często posiadające dużo mniejsze budżety marketingowe od większych graczy nawet nie próbują z nimi rywalizować i korzystają z inbound marketingu, często wychodząc na tym zdecydowanie lepiej. Dobrze zaplanowane działania promocyjne to klucz do sukcesu i wzrostu sprzedaży. Warto je uzupełniać stałym rozwojem personelu, organizując dla niego szkolenia sprzedażowe i warsztaty, zwiększając tym samym skuteczność ich działań.