Jak poszukiwać najlepszych dostawców

0
845

Znajdowanie jak najlepszych dostawców to jedno z najważniejszych zadań stawianych przez zarządzającymi łańcuchem dostaw. Warto w tym celu posługiwać się systemami oceny opartymi na najważniejszych dla każdego działu zakupów wskaźnikach QDCTM.

Co oznacza skrótowiec QDCTM? Otóż jest to akronim pochodzący od pierwszych liter następujących wyrazów:

  • jakości (Q)
  • terminowości dostaw (D)
  • kosztów (C)
  • technologii (T)
  • zarządzania (M)

Wskaźniki jakości i terminowości dostaw
Wskaźniki jakości (Q) i terminowości dostaw (D) bardzo to najprostsze do uzyskania informacje. Wyniki w tych obszarach są elementem karty oceny dostawcy (ang. supplier score card) – dokumentu stosowanego w zdecydowanej większości działów zakupów. Bardzo często są one powszechnie dostępne, gdyż dostawcy wykorzystują te informacje jako rekomendacje od dotychczasowych klientów.

 

Konkurencyjność cenowa

Konkurencyjność cenowa (C) to jedna z najważniejszych przewag w arsenale dostawcy. Lecz warto pamiętać, że przy wyborze dostawcy nie chodzi tylko o konkurencyjność dzisiaj, ale także w przyszłości.

Konkurencyjności cenowej nie należy łączyć wyłącznie z ceną produktu. To co zwykle interesuje zarządzających łańcuchem dostaw to całkowity koszt posiadania (TCO), na który składają się między innymi warunki płatności, koszt transportu, czas realizacji zamówienia i inne czynniki. Wśród czynności dodatkowych kupujący powinni zwracać uwagę na gotowość dostawców do wykonywania montażu lub dostarczanie bardziej skomplikowanych komponentów.

 

Technologia i zarządzanie

W ramach oceny technologii (T), zarządzający łańcuchem dostaw mogą uzyskać potwierdzenie czy potencjalni dostawcy dysponują procesami i technologiami niezbędne do wykonania kontraktów. Warto zwrócić uwagę, że dostawcy, na których można polegać w kwestiach projektowania towarów są wyżej cenieni niż mogący pracować wyłącznie na specyfikacji powierzonej przez kupujących.

Bardzo ważnym wskaźnikiem, na który dostawcy nie zwracają należytej uwagi, jest szeroko rozumiane zarządzanie (M). Pierwszym elementem analizy w obszarze zarządzania jest ocena sytuacji finansowej dostawcy. Ocena ta najczęściej oparta jest na danych z wywiadowni gospodarczych, takich jak np. D&B lub Company Watch.

Na ocenę ryzyka współpracy z dostawcą bardzo duży wpływ ma jego portfel klientów. Dostawcy, u których występują klienci odpowiadający za ponad 30 procent ich obrotów, są postrzegani jako zdecydowanie bardziej ryzykowni. Przy ocenie warto także zwrócić uwagę na wizję rozwoju firmy i jej plany inwestycyjne. W idealnej sytuacji powinny one współgrać ze strategią kupującego.

 

Podsumowanie

Przy wyborze kontrahenta należy brać pod uwagę wszystkie analizowane wskaźniki.

Nieodpowiednie wartości wskaźników technologii zarządzania, pomimo bardzo dobrych wyników QCD, często stanowią barierę dla potencjalnej współpracy. Powodem może być duże ryzyko związane z niezdrowym portfelem klientów dostawcy, zbyt małą skalą działalności w stosunku do potrzeb kupującego lub zbyt małą skłonność do rozwoju.