Czy można przeprowadzić dobrą analizę rynku korzystając tylko z danych wtórnych?

0
197

Źródła wtórne, inaczej nazywane zastanymi, są niezwykle istotnym elementem pracy badacza rynku. Ale czy można na nich oprzeć całość analizy? Jeśli tak, to w jakim przypadku? Czy rodzaj wykorzystywanych danych jest wyznacznikiem jakości badania? Porozmawiajmy o danych.

Dziś mamy dostęp do coraz większej ilości gotowych opracowań i badań. Dużą rolę w tym odgrywa między innymi internet. Właśnie dlatego coraz więcej analiz opiera się w dużej mierze (a czasami nawet wyłącznie) na danych wtórnych. Ale czy jest to dobry trend?

Co to są dane wtórne (zastane)?

Dane wtórne to takie dane, które nie zostały stworzone w trakcie przygotowywania analizy rynku. To dane pochodzące z innych opracowań, które badacz zdecydował się wykorzystać w swoim własnym badaniu. Właśnie dlatego inny termin na ich określenie to dane “zastane” – badacz “zastał je” w momencie rozpoczęcia prac. To ostatnie określenie wcale nie jest jednak zawsze takie trafne, gdyż dobre dane zastane wcale niekoniecznie czekają na badacza w łatwo dostępnym miejscu. Przeciwnie – czasami, aby je znaleźć, trzeba włożyć wiele wysiłku i wykazać się dużą dozą cierpliwości.

Skala i intensywność badań rynku

Nim odpowiemy na tytułowe pytanie, warto zauważyć, że istnieje wiele rodzajów badań rynku, nie tylko ze względu na cel analizy, ale także na ich skalę i poziom szczegółowości. Ich różnorodność sprawia, że rzadko istnieją reguły, od których nie ma wyjątków.

Kiedy można ograniczyć się do danych wtórnych?

Jak już możecie się domyślać, są przypadki, gdy dane wtórne mogą okazać się wystarczające i nie ma konieczności wytwarzania nowych za pomocą takich metod jak sondaże, ankiety, czy badania fokusowe. Dotyczy to zwłaszcza badań, w których dominuje globalne spojrzenie na rynek i do analizy wystarczą dane dostarczane przez organizacje branżowe czy urzędy statystyczne oraz historyczne dane. Oto przykład profesjonalnej analizy rynku w całości wytworzonej z danych zastanych.

Dostęp do danych

Dostęp do danych jest jednym z głównych czynników, które decydują o tym, czy będą wytwarzane nowe dane. Jeśli zastane dane są wystarczające i dany temat został już wyczerpująco opisany przez innych, nie ma powodu tworzenia nowych i narażania klienta na niepotrzebne koszty.

Korzystaj z profesjonalnych badań rynku

Odpowiedź na to, czy konkretna analiza wymaga wytwarzania danych pierwotnych, czy może ograniczenie się do danych zastanych jest możliwe, spoczywa na barkach wykonawców. Metodologia badania i zakres pozyskiwanych danych muszą być dobrane tak, by jak najefektywniej realizować postawione przed analitykami cele. Oczywiście, często inne czynniki takie jak czas, budżet czy wielkość zespołu będą decydować o możliwości stworzenia danych pierwotnych. Warto jednak pamiętać, że ostateczna jakość analizy wcale nie zależy od tego, czy pojawiają się w niej dane pierwotne czy nie.

Każdy przypadek rządzi się jednak swoimi prawami – zachęcamy do kontaktu z profesjonalnymi badaczami, by uzyskać odpowiedź skrojoną pod indywidualne potrzeby.